تعریف حمل و نقل زمینی

در تعریف و توضیح حمل و نقل زمینی باید بگوییم حمل و نقل زمینی به آن نوعی از حمل و نقل گفته می‌شود که روی زمین اتفاق می‌افتد. حمل و نقل زمینی به دو نوع حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی تقسیم می‌شود. حمل و نقل زمینی به انگلیسی ground transportation گفته می‌شود. در مقابل حمل و نقل زمینی حمل و نقل هوایی و دریایی وجود دارد.

دو نوع حمل و نقل داخلی و حمل و نقل بین المللی وجود دارد. وقتی حمل و نقل زمینی در داخل کشور صورت می‌گیرد به آن حمل و نقل زمینی داخلی گفته می‌شود. در مقابل حمل و نقل زمینی داخلی، ححمل و نقل زمینی بین المللی یا خارجی وجود دارد. مثلاً حمل و نقل زمینی به کشورهای منطقه مثل ترکیه و پاکستان یا حمل و نقل زمینی از چین به ایران نوعی حمل و نقل بین المللی است.

مزایای حمل و نقل زمینی

در مورد حمل ونقل جاده ای و انواع روشهای آن صحبت کردیم. امروز به بررسی مزایا و معایب حمل ونقل زمینی خواهیم پرداخت .

۱- نیاز به سرمایه گذاری کمتر:  ازآنجا که هزینه ی تمام شده حمل کالا به روش زمینی برای مشتری بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر از سایر روشهاست، بیشتر افراد این روش حمل ونقل را نسبت به سایر روش ها مورد استفاده قرار میدهند

۲- حمل درب تا درب: مزیت وبرتری دیگر این روش امکان بارگیری کالا از درب انبار یا کارخانه مبدأ و تخلیه کالا درب کارخانه یا انبار مقصد میباشد . با این روش دیگر نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای حمل کالا تا انبار موردنظر نیست .

۳- ارائه خدمات حمل ونقل در تمام مناطق: برای حمل کالا تا منطق روستای و یا مناطقی که فاقد سایر دسترسی های حمل ونقل مانند ریلی و یا هوایی هستند از روش حمل ونقل زمینی استفاده میکنند . شرکت های حمل ونقل نیز جهت جلب بیشتر رضایت مشتری و ارائه خدمات بهتر امکان حمل ونقل کالا حتی تا مناطق مرزی را نیز برای شما عزیزان فراهم آورده است .

۴- انعطاف پذیری نسبت به سایر روشها: منظور از انعطاف پذیری روش حمل ونقل این است که زمانبندی حرکت خودرو و مسیری که قرار است. توسط کامیون طی شود کاملا متناسب با شرایط و درخواست فرستنده کالا صورت میگیرد.

۵- مناسب حمل کالا در فواصل کوتاه جاده ای: برای حمل کالا در فواصل کوتاه جاده ای و یا درونشهری، حمل ونقل زمینی بهترین انتخاب برای جابه جایی کالا میباشد. علوه بر این باعث کاهش هزینه های جابه جایی و ارسال کالا نیز میشود .

۶- امنیت بیشتر در حمل ونقل: این مدل حمل ونقل امنیت و سلمتی بیشتری در حمل کالاهایی مانند اثاثیه منزل و اقلم شکستنی دارد. به همین دلیل در حمل این نوع کالا چه در مسافتهای کوتاه، چه فواصل طولانی از این روش حملونقل استفاده میکنند .

۷- سرعت در جابه جایی: سرعت انتقال کالا در این روش بسیار بیشتر از روشهای حمل ونقل ریلی و دریایی است. چون در این مورد صاحبان کالا مستقیم با شرکت حمل ونقل و یا راننده در ارتباط هستند. امور تخلیه، انتقال کالا و بارگیری بسیار سریعتر انجام میپذیرد .

۸- صرفه جویی در هزینه بسته بندی: در مقایسه با دیگر شیوه های حمل ونقل، روند بسته بندی در حمل ونقل جاده ای پیچیدگی های کمتر ی دارد. برای حمل کالا به صورت جاده ای و زمینی نیاز به بسته بندی کمتر بوده و یا اصلا نیازی به بسته بندی وجود ندارد .

۹- کامیون حمل کالا به صورت شخصی: از دیگر مزیت های حمل ونقل زمینی برای شرکتها و یا تجار بزرگ این است که میتوانند کامیون حمل کالای شخصی خود را داشته باشند . در این صورت بدون کوچکتری تأخیر و مشکلی میتوانند اقلم خود را برای فروش به شهرها ارسال کنند .

۱۰- واسطه ی شیوه های دیگر حمل ونقل: درنهایت در همه انواع حمل ونقل بین المللی از جادهها نیز استفاده میشود. حمل ونقل جاده ای به عنوان یک واسطه ی اصلی بین حالتهای دیگر حمل ونقل مانند حمل ونقل ریلی، دریایی و هوایی است . به این دلیلی که کالاهای ارسال باید تا محل بارگیری کشتی و یا قطار توسط کامیونها حمل شوند

معایت حمل ونقل زمینی

در مورد مزایای حمل و نقل زمینی صحبت کردیم. هم اکنون زمان به معایب حمل و نقل زمینی رسیده است. در ادامه بخشی از معایب و محدودیت های حمل و نقل زمینی ذکر شده است.

۱- تأثیر فصلها بر در این روش حمل ونقل:  معمولا در فصول سرد سال و موقعیت هایی بارانی برخی از جاده های حمل ونقلی وضعیت مناسبی ندارند و ممکن است حمل کالا با این روش را دچار مخاطره کنند. در این موقعیت ها معمولا روشهای دیگر حمل ونقلی مانند حمل ونقل ریلی پیشنهاد میشود .

۲- حوادث و تصادفات: شانس حوادث و تصادفات در حمل ونقل جادهای نسبت به دیگر شیوه ها بیشتر است؛ بنابراین، این نوع حمل ونقل نسبت به حملونقل ریلی، هوایی و دریایی از امنیت بیشتری برخوردار نیست .

۳- نامناسب برای فواصل طولانی و ترافیک سنگین: حمل ونقل زمینی برای ترانزیت در مسافتهای طولانی مثل ترانزیت کالا بین دو کشور ایران و چین و یا کالاهایی با حجم بالا توصیه نمیشود

۴- سرعت کم: سرعت در این نوع حمل ونقل نسبت به حمل ونقل هوایی، بسیار کمتر است

۴- فقدان سازماندهی: حمل ونقل جاده تا حدودی کمتر سازمان یافته است و در اغلب موارد این سازماندهی کم نیز نامناسب، نامنظم و غیرقابل اتکا است. هزینه حمل محموله ها نیز یکدست نیست .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.