اگر بخواهیم، حمل و نقل هوایی را تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم: « به هرنوع انتقال بار به وسیله هواپیما از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر حمل و نقل هوایی گفته می‌شود». البته باید توجه داشته باشید، به طور معمول هواپیمای باربری نسبت به نوع عادی تفاوت‌هایی در ساختار دارد. میزان پهنای هواپیمای باربری نسبت به نوع عادی بیشتر است، همچنین تعداد چرخ‌ها آن‌ها بیشتر است و درب‌های بزرگتری نیز دارند تا بتوان بارهای مختلف را به راحتی در داخل آن‌ها قرار داد و در حین حمل آن‌ها دچار دردسر یا مشکلی نشوید.

حمل و نقل هوایی چه انواعی دارد؟

پس از اینکه در قسمت‌های قبلی در مورد تاریخچه حمل و نقل هوایی و تعریف آن صحبت کردیم و توضیحاتی را در مورد آن‌ها بیان کردیم تا سوالاتتان در مورد آن‌ها از بین برود. اما در این قسمت قصد داریم، در مورد انواع مختلف حمل و نقل هوایی صحبت کنیم و موارد مربوط به آن‌ها را شرح دهیم. پس تا انتهای این قسمت همراه ما باشید.

حمل و نقل هوایی از طریق پرواز چارتر

چارتر در لغت به معنی دربست‌کردن است، حال این موضوع می‌تواند در مورد هواپیما یا هر وسیله نقلیه دیگر باشد. هنگامی که تعداد زیادی از صندلی‌های هواپیما خالی است و فرصت چندانی برای پر‌کردن آن به طریق عادی نیست، استفاده می‌گردد. بحث چارتر سه دسته گروه درگیر هستند، دسته‌ی اول آژانس هواپیمایی، دسته‌ی دوم شرکت باربری چارتر‌کننده است و سومین گروه نیز صاحبان بار هستند یا مسافران خریدار بلیط‌های هواپیمای چارتر هستند.

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کوتاهی کردیم، پرواز چارتر هم برای جابه‌جایی بار و هم برای حمل و نقل مسافران عادی صورت می‌گیرد و در این موضوع محدودیت خاصی ندارد. این روش به غیر از قیمت پایینش مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزیت‌ها می‌توانیم به امکان جابه‌جایی و یکدفعه تمام بارهای شرکت با‌استفاده از یک پرواز و استفاده از یک مسیر کوتاه اشاره کنیم.

حمل و نقل هوایی از طریق پرواز سیستمی

این نوع پرواز با چارتر در هزینه‌ی بلیط، برنامه پرواز و تعداد بلیط خریداری‌شده تفاوت دارد. در پرواز چارتر شما امکان پرداخت هزینه بلیط کم‌تری نسبت به پرواز سیستمی خواهید داشت، در پرواز سیستمی برنامه‌ی سفرتان مشخص‌شده است و شما امکان ایجاد تغییر در ساعت بلیط را نخواهید داشت، در صورتی در هنگام استفاده از پرواز چارتر این امکان وجود داشت. در پرواز چارتر شما امکان دربست‌کردن پرواز به صورت کلی را خواهید داشت، اما در پرواز سیستمی این امکان برای شما وجود نخواهد داشت.

باید دقت داشته باشد که از این پرواز تنها می‌توانید برای حمل و نقل مسافران استفاده کنید و برای حمل و نقل هوایی بارهای مختلف مجموعه‌ خودتان نخواهید داشت. بنابراین تنها می‌توانید از آن برای جابه‌جایی تکی افراد در ماموریت‌های شرکت خودتان استفاده کنید.

حمل و نقل هوایی از طریق پرواز بازرگانی

پرواز بازرگانی به طور مخصوص برای جابه‌جایی بار صورت می‌گیرد. پرواز دارای دو نوع فریت و کارگو است. در نوع کارگو، بارها به صورت حمل می‌شود و این کار توسط هواپیماهای باربری صورت می‌گیرد. در هنگام انجام این کار تمامی استاندارهای ایمنی لازم رعایت می‌شود و نیازی نیست که از این بابت هیچگونه نگرانی داشته باشید. در پرواز بازرگانی فریت، کالا توسط مسافرین حمل می‌گردد.

معایب حمل و نقل هوایی چیست؟

در قسمت قبل با مزیت‌های این نوع از حمل و نقل آشنا شدید، اما در این بخش قصد داریم تا به معرفی عیب‌ها و بدی‌های این روش بپردازیم تا نسبت به آن‌ها نیز آگاهی کاملی داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

هزینه‌ی بسیار بالایی دارد

هزینه‌ی استفاده از روش حمل و نقل هوایی به نسبت دیگر روش‌ها بسیار بالاتر است که همین موضوع باعث دو دل‌شدن مدیران شرکت‌ها در هنگام استفاده از آن می‌گردد. البته همان‌طوری که قبلا اشاره کردیم، پروازهایی وجود دارد که هزینه‌ی کم‌تری دارند.

امکان بروز اختلال به علت تغییرات آب و هوایی وجود دارد

تغییرات آب و هوایی پیش‌بینی‌نشده یکی از مشکلات و معضلات حمل و نقل هوایی است. فرض کنید، شما برنامه ریخته‌اید تا کالاها در روز N ام پرواز کند و به سمت مقصد برود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.